Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΩΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ. ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΩΣ ΤΗΝ ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ (1976)

Περίληψη

ΔΥΟ ΤΥΠΟΙ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ (ΑΕΓΓ) ΕΙΝΑΙ ΕΥΔΙΑΚΡΙΤΟΙ ΣΤΗΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΚΑΙ Ο ΔΟΓΜΑΤΙΚΟΣ. Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΞΕΚΙΝΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΥΜΑΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ, ΣΥΣΧΕΤΙΖΕΙ ΤΗΝ ΑΕΓΓ ΜΕ ΤΙΣ ΕΘΝΙΚΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ ΚΑΙ ΩΣ ΜΕΣΟ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΗΣ ΑΕΓΓ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ ΚΑΙ ΤΗΜΕΤΑΦΡΑΣΗ. Ο ΔΟΓΜΑΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ. ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΑΥΜΑΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΓΛΩΣΣΑ, Η ΠΕΡΙΦΡΟΝΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ, Η ΕΜΜΟΝΗ ΣΤΗΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ, Η ΑΠΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ. ΟΙ ΔΥΟ ΤΥΠΟΙ ΣΥΓΚΡΟΥΟΝΤΑΙ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ. ΤΑ ΒΑΥΑΡΙΚΑ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΑ (1834-1836) ΔΙΝΟΥΝ ΕΝΤΟΝΑ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΣΤΙΚΟ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΥΝΟΟΥΝ ΤΗΝ ΕΔΡΑΙΩΣΗ ΤΟΥ ΔΟΓΜΑΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ. Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΙΣΜΟΣΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 20ΟΥ ΑΙ. ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕ ΣΤΡΟΦΗ ΠΡΟΣ ΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΓΛΩΣ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

WE CAN DISTINGUISH TWO OPPOSING TENDENCIES, CREATING TWO TYPES OF PRESENTATION AND RECEPTION OF AELL IN EDUCATION; THE HISTORICAL AND THE DOGMATIC TYPE. THE HISTORICAL TYPE BEGAN DURING THE RENAISSANCE HUMANISMUS AND WAS RELATED TO NATIONAL LANGUAGES. IT USES TRANSLATION TO APPROACH AELL. THE DOGMATIC TYPE CONTINUES THE BYZANTINE TRADITION AND EXPRESSES THE EDUCATIONAL OPINION OF THE CHURCH DURING THE TURKISH OCCUPATION. ITS MAIN CHARACTERISTICS ARE ADMIRATION TO THE ANCIENT GREEK LANGUAGE, PERSISTANCE TO GRAMMATICAL FORM OF TEXT AND OBSENCE OF INTERPRETATION. THE TWO TYPES CONFRONTED DURING THE ERA OF MODERN GREEK ENLIGHTENMENT. THE BAVARIAN DECREES (1834-1836) CLEARLY GIVE AN ARCHAEOGNOSTIC ORIENTATION TO PUBLIC EDUCATION AND THEREFORE FAVOR THE DOMINATION OF THE DOGMATIC TYPE.EDUCATIONAL DEMOTICISMOS SUGGESTS MODERNIZATIONS IN EDUCATION IN THE BEGINNINGOF THE 20TH CENTURY TOWARDS MODERN GREEK REALITY AND LANGUAGE. AFTER NUMEROUS FAILING ATTEMPTS THE BASIC PRINCIPLES OF EDUCATIONAL D ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/1640
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/1640
Εναλλακτικός τίτλος
ANCIENT GREEK LANGUAGE AND LITERATURE. AS A PROBLEM OF THE MODERN GREEK EDUCATION
Συγγραφέας
Βαρμαζής, Νικόλαος
Ημερομηνία
1991
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας. Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Εξεταστική επιτροπή
ΤΕΡΖΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΞΩΧΕΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΚΕΧΑΓΙΟΓΛΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΠΑΡΑΣΟΓΛΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΖΙΩΓΟΥ-ΚΑΡΑΣΤΕΡΓΙΟΥ ΣΙΔΗΡΟΥΛΑ
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ; ΒΑΥΑΡΙΚΑ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΑ, ΣΧΟΛΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ; ΔΟΓΜΑΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ; ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΙΣΜΟΣ, ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ; ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ, ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ; ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ, ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ; Δημοτικισμός, Εκπαιδευτικός; ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ, ΟΥΜΑΝΙΣΜΟΣ; ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΚΑΘΑΡΕΥΟΥΣΑ; ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ, ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά