Η εκπαίδευση των γυναικών στις ελληνικές κοινότητες της οθωμανικής αυτοκρατορίας (19ος αι. - 1922): κοινωνικοποίηση στα πρότυπα της πατριαρχίας και του εθνικισμού

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The objectives of this doctoral research have been, firstly a presentation of the developmental process and the function of the education of women and secondly, the imprinting of the female identity model, molded through education. Considering these objectives, the moral, social, as well as national dimensions are examined. The interpretative method was opted for as the most appropriate, while the research was contextualized within feminist criticism and studies of nationalism. The developmental process of female education can be divided in three periods on the basis of the common characteristics in all researched areas. Only in the third period does the educational system present uniformity, in terms of the qualitative and quantitative elements. During the researched period, five models of school administration operate. These are related both to the schools’ class and social orientation, and to their educational status. The views of the patriarchate alongside nationalist ideolog ...
περισσότερα
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/14681
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/14681
Εναλλακτικός τίτλος
Women's education in the greek communities of the ottoman empire (19 century - 1922): socialization in the patterns of patriarchy and nationalism
Συγγραφέας
Δαλακούρα, Κατερίνα Ιωάννης
Ημερομηνία
2004
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Τομέας Παιδαγωγικής
Εξεταστική επιτροπή
Τερζής Νικόλαος
Ζιώγου-Καραστεργίου Σιδηρούλα
Ξανθοπούλου-Κυριακού Άρτεμη
Βαρμάζης Νικόλαος
Χοντολίδου Ελένη
Μπονίδης Κυριάκος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Εκπαίδευση θηλέων; Παρθεναγωγεία; Διοίκηση εκπαίδευσης; Σκοποί εκπαίδευσης; Ηθική αγωγή; Κοινωνικός ρόλος; Πατριαρχία; Εθνική Αγωγή; Εθνικισμός
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
398 σ., εικ.