Η ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας στα εγχειρίδια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (1884 - 1983): η πρόσληψη και αναπλαισίωσή της στη διάρκεια ενός αιώνα

Περίληψη

Η εργασία αυτή επιδιώκει να καταγράψει και να ερμηνεύσει τον τρόπο με τον οποίο εγγράφεται η ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας στα σχολικά εγχειρίδια στη διάρκεια ενός αιώνα. Η εργασία εξετάζει όλες τις σειρές νεοελληνικών αναγνωσμάτων που χρησιμοποιήθηκαν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από το 1884 εως το 1983. Βασική εκτίμηση είναι η εξής: η σχολική εκδοχή της ιστορίας της λογοτεχνίας διαφοροποιείται από όλες τις άλλες, γιατί προκύπτει όχι μόνο από τις επιλογές του λογοτεχνικού θεσμού, αλλά και από τις επιλογές του σχολικού θεσμού. Ουσιαστικά, η σχολική ιστορία της λογοτεχνίας αποτελεί την αναπλαισιωμένη εκδοχή του λόγου που παράγεται για την ιστορία της λογοτεχνίας στο πρωτογενές πεδίο παραγωγής. Η πρόσληψή της συνδέεται άμεσα με τη διάχυση του δημοτικισμού στο χώρο της εκπαίδευσης.

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis aims to record and interpret the way by which the history of modern Greek literature has been inscribed in the modern Greek reading texts during a century. Therefore, all the modern Greek reading texts, which were used in the secondary education, from 1884 up to 1983, are closely examined. The basic valuation is the following: the school version of literaly history is differentiated from all the others, because it arises not only from the selections of the literary institution, but also from the selections of the school institution. Virtually, the school history of literature constitutes the recontextualized version of the speech which is produced for the literary history in its primary production field. Its recertion is directly connected with the effusion of demoticism in the education's field.
Πρέπει να είστε εγγεγραμένος χρήστης για έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του ΕΑΔΔ  Είσοδος /Εγγραφή

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/13482
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/13482
Εναλλακτικός τίτλος
The history of modern Greek literature in the text books of the secondary education (1884 - 1983): its reception and its recontextualization for the duration of a century
Συγγραφέας
Κουντουρά, Νικολίνα
Ημερομηνία
2002
Ίδρυμα
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Τομέας Παιδαγωγικής
Εξεταστική επιτροπή
Τερζής Νίκος
Μικέ Μαίρη
Χοντολίδου Ελένη
Μούλλας Παναγιώτης
Ξωχέλλης Παναγιώτης
Αποστολίδου Βενετία
Βαρμάζης Νίκος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά
Νεοελληνική λογοτεχνία; Εκπαίδευση; Σχολικοί ποιητές; Σχολικοί συγγραφείς; Δημοτικισμός; Ιστορία λογοτεχνίας
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά