Διερεύνηση των χαρακτηριστικών των διασκευασμένων κειμένων των γλωσσικών εγχειριδίων της Στ' τάξης του Δημοτικού σχολείου στη βάση της πολιτικής ορθότητας

Περίληψη

Στην παρούσα εργασία διερευνώνται τα χαρακτηριστικά των περιεχομένων των διασκευασμένων κειμένων στο σχολικό εγχειρίδιο γλώσσας της έκτης Δημοτικού της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και ο βαθμός προσαρμογής στη «βάση του σεβασμού των ευαισθησιών και του κοινού αισθήματος», όπως ορίζουν οι οδηγίες προς τους συγγραφείς. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιείται σημασιολογική ανάλυση των διασκευασμένων κειμένων και σύγκριση με τα πρωτότυπα κείμενα από τα οποία προήλθαν. Η σύγκριση αυτή επιχειρείται στον άξονα της συνταγματικής οργάνωσης, στον άξονα της παραδειγματικής ανάγνωσης και στον άξονα της ιδεολογικής ανάγνωσης, σύμφωνα με την πρακτική ανάλυσης των αφηγηματικών κειμένων του Greimas (1966). Από την ανάλυση και σύγκριση του περιεχομένου των διασκευασμένων με τα πρωτότυπα κείμενα προκύπτει μια μορφή μετατόπισης των αξιών που σηματοδοτεί μια μορφή μετατόπισης του ιδεολογικού τους υποβαθρού. Διαπιστώνεται πως τα χαρακτηριστικά της μετατόπισης του ενδιαφέροντος από τα πρωτότυπα στα διασκευασμένα κείμ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

This thesis investigates the contents of the adapted texts’ characteristics in the language textbook for the 6th grade of Greek elementary schools “on the basis of respect for sensibilities and the common feeling”, as dictated by the guidelines to textbook authors. In this context a semantic analysis of adapted texts is carried out, along with their comparison with the original texts from which they were adapted. This comparison concerns the axis of syntagmatic organization, the axis of paradigmatic reading and the axis of ideological reading, following the methodology of analysing narrative texts by Greimas (1966). The analysis and comparison shows a form of shift of values, a form of shift of their ideological background from the original in the adapted texts. It is found that the characteristics of the shift of interest from the originals to the adapted texts do not present elements of compatibility with the principles of Critical Literacy, the Text Pedagogy Theory, the Critical Tex ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/49313
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/49313
ND
49313
Εναλλακτικός τίτλος
The Political Correctness as an adaptive practice: the case of textbooks for the 6th grade of Greek elementary schools
Συγγραφέας
Σουβλίδη, Μαρία (Πατρώνυμο: Χαράλαμπος)
Ημερομηνία
2021
Ίδρυμα
Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ). Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Παληός Ζαχαρίας
Σηφάκης Νικόλαος
Σπαντιδάκης Ιωάννης
Ζάχος Δημήτριος
Γούτσος Διονύσιος
Καμαρούδης Σταύρος
Λιοναράκης Αντώνιος
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΕκπαίδευση ➨ Εκπαίδευση και Έρευνα της εκπαίδευσης
Λέξεις-κλειδιά
Διασκευή; Πολιτική ορθότητα; Κριτικός γραμματισμός
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Ειδικοί όροι χρήσης/διάθεσης
Το έργο παρέχεται υπό τους όρους της δημόσιας άδειας του νομικού προσώπου Creative Commons Corporation:
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)