Περίληψη
Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η μελέτη της κινητικής ανάπτυξης παιδιών προσχολικής ηλικίας στην Πελοπόννησο, με τη χρήση της δέσμης «Δημόκριτος». Αρχικά διερευνήθηκε η εγκυρότητα και αξιοπιστία των αποτελεσμάτων της δέσμης, μέσω του ελέγχου των κριτηρίων: α) διαφοροποίηση ηλικιακών κατηγοριών και ομάδων με γνωστά χαρακτηριστικά, β) επίδραση ηλικίας και φύλου στις επιδόσεις παιδιών προσχολικής ηλικίας, γ) σύμφωνη εγκυρότητα με «δέσμες-κριτήριο» τις BOTMP-LF και BOTMP-SF, δ) παραγοντική ανάλυση, ε) αξιοπιστία επαναλαμβανόμενων μετρήσεων, στ) αξιοπιστία μεταξύ των αξιολογητών, ζ) εσωτερική συνοχή της δέσμης, η) ευαισθησία της δέσμης για την ανίχνευση της κινητικής ανάπτυξης και της επίδρασης παρεμβατικού προγράμματος. Για τον έλεγχο των παραπάνω κριτηρίων αναλύθηκαν οι επιδόσεις 518 παιδιών από την Πελοπόννησο. Από αυτά, 435 ήταν μαθητές Νηπιαγωγείου (οι επιδόσεις τους χρησιμοποιήθηκαν και για τη μελέτη της κινητικής ανάπτυξης), 69 μαθητές Α' & Β' δημοτικού (53 άτομα τυπικού πληθυσμού ...
Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η μελέτη της κινητικής ανάπτυξης παιδιών προσχολικής ηλικίας στην Πελοπόννησο, με τη χρήση της δέσμης «Δημόκριτος». Αρχικά διερευνήθηκε η εγκυρότητα και αξιοπιστία των αποτελεσμάτων της δέσμης, μέσω του ελέγχου των κριτηρίων: α) διαφοροποίηση ηλικιακών κατηγοριών και ομάδων με γνωστά χαρακτηριστικά, β) επίδραση ηλικίας και φύλου στις επιδόσεις παιδιών προσχολικής ηλικίας, γ) σύμφωνη εγκυρότητα με «δέσμες-κριτήριο» τις BOTMP-LF και BOTMP-SF, δ) παραγοντική ανάλυση, ε) αξιοπιστία επαναλαμβανόμενων μετρήσεων, στ) αξιοπιστία μεταξύ των αξιολογητών, ζ) εσωτερική συνοχή της δέσμης, η) ευαισθησία της δέσμης για την ανίχνευση της κινητικής ανάπτυξης και της επίδρασης παρεμβατικού προγράμματος. Για τον έλεγχο των παραπάνω κριτηρίων αναλύθηκαν οι επιδόσεις 518 παιδιών από την Πελοπόννησο. Από αυτά, 435 ήταν μαθητές Νηπιαγωγείου (οι επιδόσεις τους χρησιμοποιήθηκαν και για τη μελέτη της κινητικής ανάπτυξης), 69 μαθητές Α' & Β' δημοτικού (53 άτομα τυπικού πληθυσμού και 16 με Μαθησιακές Δυσκολίες) και τέλος, 14 παιδιά με αναπηρίες ηλικίας 8-13½ χρόνων. Από τα αποτελέσματα των παραπάνω ελέγχων διαπιστώθηκε η επαρκής καταλληλότητα τόσο της συνολικής επίδοσης όσο και των επιδόσεων στα περισσότερα τεστ της δέσμης «Δημόκριτος». Στη συνέχεια μελετήθηκε η κινητική ανάπτυξη ομόχρονα και διαχρονικά. Κατά την ομόχρονη μελέτη διερευνήθηκε η επίδραση των παραγόντων «ηλικία» και «φύλο» στην κινητική απόδοση των 435 παιδιών του δείγματος προσχολικής ηλικίας. Από τα αποτελέσματα των αναλύσεων διακύμανσης διαπιστώθηκαν σημαντικές διαφορές μεταξύ των συνολικών επιδόσεων όλων των ηλικιακών κατηγοριών (48-53μ.,54-59μ., 60-65μ., 66-71μ.). Τα παιδιά κάθε κατηγορίας είχαν υψηλότερες επιδόσεις από τα παιδιά της αμέσως μικρότερης. Αντίθετα, οι επιδόσεις αγοριών και κοριτσιών δε διέφεραν σημαντικά. Ανάλογη εικόνα παρείχε η πολυμεταβλητή ανάλυση διακύμανσης των επιδόσεων στα επιμέρους τεστ της δέσμης. Εντούτοις, μόνο σε τρία τεστ οι διαφορές μεταξύ των παιδιών των τεσσάρων ηλικιακών κατηγοριών ήταν πρακτικής σπουδαιότητας. Στη διαχρονική έρευνα 113 παιδιά προσχολικής ηλικίας ταξινομήθηκαν σε δύο ομάδες (ΝΠΟ = 57 και ΝΟΕ = 56) και αξιολογήθηκαν πέντε φορές με τη δέσμη «Δημόκριτος». Η ΠΟ συμμετείχε σε πρόγραμμα Ψυχοκινητικής Αγωγής (ΨΑ) διάρκειας επτά μηνών. Από τα αποτελέσματα της ανάλυσης διακύμανσης με επαναλαμβανόμενες μετρήσεις φάνηκε ότι οι επιδόσεις και των δυο ομάδων βελτιώθηκαν σημαντικά μεταξύ αρχικής και τελικής μέτρησης. Ωστόσο, η ΠΟ παρουσίασε στατιστικά σημαντικότερη βελτίωση της κινητικής απόδοσης από την ΟΕ. Στο σύνολο του δείγματος οι επιδόσεις των παιδιών των τεσσάρων ηλικιακών κατηγοριών εξελίχθηκαν παρόμοια και διέφεραν μεταξύ τους σημαντικά επιβεβαιώνοντας τα ευρήματα της ομόχρονης έρευνας. Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι η ηλικία σε αντίθεση με το φύλο φαίνεται να επιδρά σημαντικά στην κινητική απόδοση των παιδιών 4-6 χρόνων. Θετική επίσης ήταν η επίδραση προγράμματος ΨΑ.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The goal of this project was the study of the motor development of preschool aged children in Peloponnesus, using the "Democritus" battery. Initially, the following criteria were used for determining the validity and reliability of the battery results: a) differentiation of age-groups and contrast-groups, b) effect of age and sex in preschool aged children's performance, c) concurrent validity, using the BOTMP-LF and BOTMP-SF as "test -criterion", d) factor analysis, e) test-retest validity, f) inter-rater reliability, g) battery internal consistency, h) battery sensitivity for detecting motor development and effect of an intervention program. For examining the aforementioned criteria, the performance of a total of 518 children was analyzed. Four hundred thirty five of them were kindergarten pupils (their performance was used for studying motor development too), 69 were 1st and 2nd grade pupils (53 typical population individuals and 16 with learning difficulties) and 14 with special ne ...
The goal of this project was the study of the motor development of preschool aged children in Peloponnesus, using the "Democritus" battery. Initially, the following criteria were used for determining the validity and reliability of the battery results: a) differentiation of age-groups and contrast-groups, b) effect of age and sex in preschool aged children's performance, c) concurrent validity, using the BOTMP-LF and BOTMP-SF as "test -criterion", d) factor analysis, e) test-retest validity, f) inter-rater reliability, g) battery internal consistency, h) battery sensitivity for detecting motor development and effect of an intervention program. For examining the aforementioned criteria, the performance of a total of 518 children was analyzed. Four hundred thirty five of them were kindergarten pupils (their performance was used for studying motor development too), 69 were 1st and 2nd grade pupils (53 typical population individuals and 16 with learning difficulties) and 14 with special needs aged from 8 to 13½ years old. The test results indicated the sufficient adequacy of both the total score and scores in most of the "Democritus" items. Motor development was studied under a cross sectional and a longitudinal perspective. In the cross-sectional study, the effect of age and sex in the motor development of the 435 children of the sample was examined. The results of the two-way ANOVA revealed significant differences between the total performance of all age groups (48-53mo., 54-59mo., 60-65mo., 66-71 mo.). Each age group performed better than the younger ones. On the contrary, no noteworthy differentiation between boys and girls was observed. The MANOVA produced more or less similar results. Nevertheless, only in three tests the differences between the four age groups were of any practical significance. In the longitudinal study 113 preschool aged children were divided into two groups (NEG = 57 and NCG = 56) and were evaluated five times using the "Democritus" battery. The experimental group participated in a seven month Psychomotor Education (PE) program. From the analyses of variance with repeated measures it was obvious that the performance of both groups was significantly improved between the initial and the final measurement. However, the EG displayed a statistically significant improvement of motor proficiency compared to the CG. The children's performance of all four age groups throughout the sample showed a similar evolution and significant differentiations, therefore confirming the results of the cross-sectional study. From the aforementioned observations it is concluded that age significantly influences motor proficiency of children 4-6 years old, as opposed to sex. The influence of the PE program was also important.
περισσότερα