Περίληψη
Πολλές έρευνες έχουν αναπτυχθεί παράλληλα σχετικά με τη λογική και την ανάγνωση (και τις δυσκολίες ανάγνωσης). Ωστόσο, τόσο η ικανότητα ανάγνωσης όσο και η ικανότητα συλλογισμού συνδέονται, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι η αναγνωστική κατανόηση, που συνεπάγεται συμπεράσματα, μπορεί να χρειάζεται άλλες συλλογιστικές ικανότητες. Επιπλέον, οι έρευνες υποδεικνύουν ότι τα άτομα με δυσκολίες ανάγνωσης χρησιμοποιούν διαφορετικές στρατηγικές από άτομα χωρίς δυσκολίες ανάγνωσης όταν πρέπει να βγάλουν συμπεράσματα (Bacon & Handley, 2010; Bacon, Parmentier, &Barr, 2013, Bacon & Handley, 2014). Σύμφωνα με μια από τις κύριες θεωρίες του συλλογισμού, τη Θεωρία των Νοητικών Μοντέλων (Johnson-Laird, 1983; Johnson-Laird, 2006), όταν οι άνθρωποι κάνουν συλλογισμούς, φτιάχνουν νοητικά μοντέλα προκειμένου να διατηρήσουν τις πληροφορίες που παρουσιάζονται στις προτάσεις που περιλαμβάνει ο συλογισμός. Αυτά τα νοητικά μοντέλα μπορούν να προκαλέσουν οπτικές εικόνες και μπορούν επίσης να αναπαραστήσουν συνθήκες ...
Πολλές έρευνες έχουν αναπτυχθεί παράλληλα σχετικά με τη λογική και την ανάγνωση (και τις δυσκολίες ανάγνωσης). Ωστόσο, τόσο η ικανότητα ανάγνωσης όσο και η ικανότητα συλλογισμού συνδέονται, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι η αναγνωστική κατανόηση, που συνεπάγεται συμπεράσματα, μπορεί να χρειάζεται άλλες συλλογιστικές ικανότητες. Επιπλέον, οι έρευνες υποδεικνύουν ότι τα άτομα με δυσκολίες ανάγνωσης χρησιμοποιούν διαφορετικές στρατηγικές από άτομα χωρίς δυσκολίες ανάγνωσης όταν πρέπει να βγάλουν συμπεράσματα (Bacon & Handley, 2010; Bacon, Parmentier, &Barr, 2013, Bacon & Handley, 2014). Σύμφωνα με μια από τις κύριες θεωρίες του συλλογισμού, τη Θεωρία των Νοητικών Μοντέλων (Johnson-Laird, 1983; Johnson-Laird, 2006), όταν οι άνθρωποι κάνουν συλλογισμούς, φτιάχνουν νοητικά μοντέλα προκειμένου να διατηρήσουν τις πληροφορίες που παρουσιάζονται στις προτάσεις που περιλαμβάνει ο συλογισμός. Αυτά τα νοητικά μοντέλα μπορούν να προκαλέσουν οπτικές εικόνες και μπορούν επίσης να αναπαραστήσουν συνθήκες που δεν μπορούν να οπτικοποιηθούν (Johnson-Laird & Byrne, 2002). Αντίστοιχα, οι Knauff & Johnson-Laird (2002) διατύπωσαν ότι «οι σχέσεις που προκαλούν οπτικές εικόνες που περιέχουν λεπτομέρειες άσχετες με ένα συμπέρασμα θα μπορούσαν να εμποδίσουν τη συλλογιστική» (σ.364), και αποκάλεσαν αυτό το φαινόμενο ως «Υπόθεση της οπτικής αντίστασης». Τα αποτελέσματα της Bacon και των συναδέλφων της (Bacon & Handley, 2010) από φοιτητές με δυσλεξία, υποδηλώνουν ότι αυτοί, σε αντίθεση με τους συμμετέχοντες χωρίς δυσλεξία, δεν θα έδειχναν το αποτέλεσμα της οπτικής αντίστασης. Αυτά τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να υποδεικνύουν ότι τα άτομα με αναγνωστικές δυσκολίες χρησιμοποιούν διαφορετικές επαγωγικές διαδικασίες, και μια εναλλακτική πηγή για αυτές τις διαφορές θα μπορούσε να βασιστεί τις δεξιότητες/δυσκολίες ανάγνωσης και γραφής κατά τη διάρκεια εργασιών συλλογισμού. Το πρόβλημα είναι ότι οι περισσότερες από τις διαθέσιμα test για τον έλεγχο των συλλογισμών είναι αρκετά απαιτητικά στην ανάγνωση και στις δεξιότητες γραφής, γεγονός που εγείρει ένα σημαντικό ζήτημα σε αυτό το ερευνητικό πλαίσιο. Για όλα αυτά, ο κύριος στόχος της έρευνας που αναπτύχθηκε στην παρούσα Διδακτορική Διατριβή, ήταν η δημιουργία ενός τεστ ισοδύναμου με την παραδοσιακή μεταβατική εργασία εξαγωγής συμπερασμάτων.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
Research about reasoning and about reading (and reading difficulties) has been developed in parallel. However, both reading and reasoning abilities are associated, especially considering that reading comprehension, which implies inferences, may need other reasoning abilities. Moreover, research has suggested that people with reading difficulties use different strategies from people without reading difficulties when they have to make inferences (Bacon & Handley, 2010; Bacon, Parmentier, & Barr, 2013, Bacon & Handley, 2014). According to one of the principal theories of reasoning, the Theory of Mental models (Johnson-Laird, 1983; Johnson-Laird, 2006), when people make inferences, they make mental models in order to maintain the information presented in the premises. These mental models can elicit visual images and they can also represent conditions that cannot be visualized (Johnson-Laird & Byrne, 2002). Following Knauff & Johnson-Laird (2002) “the relationships that provoke visual image ...
Research about reasoning and about reading (and reading difficulties) has been developed in parallel. However, both reading and reasoning abilities are associated, especially considering that reading comprehension, which implies inferences, may need other reasoning abilities. Moreover, research has suggested that people with reading difficulties use different strategies from people without reading difficulties when they have to make inferences (Bacon & Handley, 2010; Bacon, Parmentier, & Barr, 2013, Bacon & Handley, 2014). According to one of the principal theories of reasoning, the Theory of Mental models (Johnson-Laird, 1983; Johnson-Laird, 2006), when people make inferences, they make mental models in order to maintain the information presented in the premises. These mental models can elicit visual images and they can also represent conditions that cannot be visualized (Johnson-Laird & Byrne, 2002). Following Knauff & Johnson-Laird (2002) “the relationships that provoke visual images which contain details irrelevant to an inference could hinder reasoning” (p.364). They called this phenomenon the “Hypothesis of Visual Impedance”. Bacon and her colleagues’ results (Bacon & Handley, 2010) from university students with dyslexia suggest that they, unlike participants without it, would not show the effect of visual impedance. These results could indicate that people with reading difficulties are using different deductive processes and an alternative source for those differences could be based on their reading and writing skills/difficulties during reasoning tasks. The problem is that most of the available tasks for testing reasoning are quite demanding of reading and writing skills, which raises an important issue in this research framework. For all that, the main aim of the research developed in this Doctoral Dissertation was to create a task equivalent to the propositional transitive inference traditional task, but decreasing the “propositional” requirements. This research presents some new evidence for the examination and detection of the “visual impedance effect” by using an innovative reasoning task in which pictures are used instead of verbal content. Although inference processing should be the same, the new task based on “pictures” should also show the “visual impedance effect”, and could be used in reasoning research by people with difficulties in reading and writing, both adults and children, without the interference of written language. A task that demands fewer verbal skills would also be suitable for studying reasoning skills at school levels when children have not yet mastered written skills. Therefore, this research shows evidence for the compatibility of a task free of verbal context for evaluating reasoning abilities, suggesting that it could be an appropriate task for studying reasoning in populations with poor verbal skills, such as those with learning disabilities or dyslexia and then expanding the possibilities for the enhancement of research about reasoning and about reading (and reading difficulties). This Doctoral Dissertation starts with this introductory part in which the relationship of reasoning and reading skills is addressed. Then the Theoretical part(Part I) presents a review of the literature on transitive reasoning, research intransitive reasoning in adult and children population, studies addressing the process of inference making and the use of mental models in transitive reasoning, the relationship of reasoning and reading comprehension and strategies in reasoning and reading comprehension. This part concludes with the description of the aims and hypothesis that will lead the experimental part. In the Experimental Section (Part II),the main studies part of this dissertation are presented (Experiments 1, 2 and 3),describing their methods and main results and specific findings. Finally, the general findings and their relevance in the framework of research in reasoning and reading arediscussed, and future directions for research are suggested.
περισσότερα