Οι κοινωνιο-ψυχολογικές διαδικασίες που εμπλέκονται στην ερμηνεία του εκφοβισμού: Αναλύοντας την κατασκευή των κοινωνικών δικτύων, της κοινωνικής ιεραρχίας και των κοινωνικών ταυτοτήτων στον λόγο έφηβων μαθητών

Περίληψη

Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι να διερευνήσει πώς νεαροί/-ές έφηβοι κατασκευάζουν τον εκφοβισμό και την νεανική βία στις αλληλεπιδράσεις τους σε ομάδες εστίασης. Στο θεωρητικό μέρος της μελέτης ασκείται κριτική σε υπάρχουσες ψυχολογικές και κοινωνιο-ψυχολογικές προσεγγίσεις που τείνουν να αντιμετωπίζουν με στατικό τρόπο τις ομάδες που εμπλέκονται σε βίαιες αλληλεπιδράσεις (π.χ., θύτης, θύμα). Η παρούσα ανάλυση προτείνει την χρήση της ρητορικής ψυχολογικής προσέγγισης για τη μελέτη της ευέλικτης κατασκευής κοινωνικών κατηγοριών όπως κινητοποιούνται στον λόγο περί βίας. Πέραν τούτου, αναλύεται ο τρόπος με τον οποίο ιδεολογικά διλήμματα του φιλελευθερισμού μπορεί να γίνονται εμφανή όταν οι κοινωνικοί δράστες μιλούν για την κατάσταση της θυματοποίησης, ζήτημα το οποίο αναδεικνύεται από την υπάρχουσα βιβλιογραφία. Έμφαση δίνεται επίσης στο ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο που μπορεί να σχετίζεται με την κοινωνική κατασκευή της νεανικής βίας. Για την διεξαγωγή της έρευνας πραγματοποιήθη ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The purpose of the current study is to analyze how young adolescents construct bullying and youth violence in the context of focus groups. The theoretical background of the study discusses critically existing psychological and social-psychological approaches that consider groups that engage in conflicts as static and predefined entities (e.g., perpetrator, victim). The present analysis follows a rhetorical psychological approach to flexibly analyze social categories as mobilized in the discursive context of violence. Beyond that, ideological dilemmas of liberalism in talk on victimhood are analyzed. Emphasis is laid on the historical and cultural context informing constructions of youth violence and bullying. For the purposes of the main study, 27 focus groups were undertaken involving 125 young adolescents, aged between 12 and 15 years old. With regards to the analysis, the study drew on tools and concepts from critical discursive social psychology, focusing on the micro- and macro-le ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 6/2025)
DOI
10.12681/eadd/54035
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/54035
ND
54035
Εναλλακτικός τίτλος
Socio-psychological processes involved in bullying interpretation: Analyzing the construction of social networks, social hierarchy and social identities in adolescents’ discourse
Συγγραφέας
Καραγιάννη, Κυριακή (Πατρώνυμο: Γεώργιος)
Ημερομηνία
2023
Ίδρυμα
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ). Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία
Εξεταστική επιτροπή
Σαπουντζής Αντώνιος
Σακκά Δέσποινα
Μπίμπου-Νάκου Ιωάννα
Φίγγου Ευαγγελία
Μποζατζής Νικόλαος
Ξενιτίδου Μαρία
Τσέλιου Ελευθερία
Επιστημονικό πεδίο
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΆλλες Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Κοινωνικές επιστήμες, άλλοι τομείς
Λέξεις-κλειδιά
Εκφοβισμός; Βία; Ιδεολογικά διλήμματα; Ταυτότητα θύματος; Συναισθηματικές λογο-πρακτικές; Άτυπα δίκτυα
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Αγγλικά
Άλλα στοιχεία
πιν., σχημ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.