Η διαμόρφωση της καταναλωτικής κουλτούρας στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1950

Περίληψη

Το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εγκαινιάζει μια νέα εποχή για την Δ. Ευρώπη με τον Αμερικανικό παράγοντα να παίζει καθοριστικό ρόλο στην επανεκκίνηση της οικονομικής και πολιτικής ζωής. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1940, οι έννοιες της Ανασυγκρότησης και της Ανάπτυξης καταλαμβάνουν σταθερή θέση στην ρητορική των δυτικοευρωπαϊκών Κυβερνήσεων και κατ’ ένα μεγάλο βαθμό εκφράζονται μέσα από την σύνδεση της συλλογικής και ατομικής ευημερίας με την αγορά. Η κατανάλωση αγαθών και υπηρεσιών προβάλλεται από τις μεταπολεμικές κυβερνήσεις και τα ΜΜΕ ως δικαίωμα και συνάμα ευθύνη του μεταπολεμικού πολίτη, ενώ παράλληλα συνδέεται άμεσα με την υπόσχεση του εκδημοκρατισμού. Στο πλαίσιο αυτό, η καθημερινή κατανάλωση εμπλουτίζεται με νέες πρακτικές της αγοράς και νοηματοδοτήσεις οι οποίες αξιώνουν μια γενικότερη πολιτισμική επίδραση στο άτομο και στον τρόπο που βλέπει τον εαυτό του και τον κόσμο. Η Ελλάδα από τις αρχές της δεκαετίας του 1950 υπήρξε από τις πρώτες χώρες οι οποίες εκτέθηκαν σ ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

The end of World War II inagurates a new era for Western Europe with the American factor playing a decisive role in the restart of economic and political life. Since the late 1940s, the concepts of Reconstruction and Development have occupied a firm place in the rhetoric of Western European Governments and are largely expressed through the link between collective/individual prosperity and the market. The consumption of goods and services was promoted by post-war governments and the media as a right and "sacred duty" of the post-war citizen, while at the same time it was directly linked to the promise of democratization. In this context, everyday consumption is enriched with new market practices and symbolisms that claim a general cultural impact on the individual's life and the way she/he gazes at herself/himself and her/his world.Greece from the early 1950s was one of the first countries to be exposed to the American economic and cultural policies that shaped post-war Europe, around ...
περισσότερα
Η διατριβή είναι δεσμευμένη από τον συγγραφέα  (μέχρι και: 1/2025)
DOI
10.12681/eadd/53140
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/53140
ND
53140
Εναλλακτικός τίτλος
The formation of consumer culture in the Greek 1950s
Συγγραφέας
Μούλιος, Παύλος (Πατρώνυμο: Θεοφάνης)
Ημερομηνία
2023
Ίδρυμα
Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Σχολή Διεθνών Σπουδών, Επικοινωνίας και Πολιτισμού. Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού
Εξεταστική επιτροπή
Αυλάμη Χρυσάνθη
Σκαρπέλος Ιωάννης
Γουργουρής Στάθης
Βόγλης Πολυμέρης
Τύμπας Αριστοτέλης
Οικονόμου Λεωνίδας
Μιχαηλίδου Μάρθα
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΙστορία και Αρχαιολογία ➨ Σύγχρονη ιστορία
Κοινωνικές ΕπιστήμεςΆλλες Κοινωνικές Επιστήμες ➨ Πολιτισμικές μελέτες
Λέξεις-κλειδιά
Καταναλωτισμός; Προπαγάνδα; Μεταπολεμική κοινωνία; Μαζική κουλτούρα; Ψυχρός πόλεμος; Ελληνικός περιοδικός τύπος; 1950-1967; Κοινή γνώμη; Δημοκρατία και Αγορά; Έλληνες διανοούμενοι; Αμερικανική εξωτερική πολιτική
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
εικ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.