Περίληψη
Η εισαγωγή των ΤΠΕ στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ξεκίνησε ουσιαστικά και οργανωμένα με το πιλοτικό πρόγραμμα Οδυσσέας και ολοκληρώθηκε μέσα από τους 19 άξονες της ενέργειας Οδύσσεια. Με το έργο Ιάσονας το 2008 πραγματοποιήθηκε η προμήθεια εικοσιέξι (26) Εκπαιδευτικών – Επαγγελματικών Λογισμικών (ΕΛ) για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ). Από τότε έως σήμερα η δυναμική των ΤΠΕ διαμορφώνει συνεχώς και καθημερινά το νέο τοπίο των Εκπαιδευτικών Λογισμικών (ΕΛ) που θα χρησιμοποιούνται στην ΤΕΕ λαμβάνοντας υπόψη, είτε άμεσα είτε έμμεσα, τις τρέχουσες τεχνολογικές εξελίξεις. Η παρούσα μελέτη επικεντρώνεται στην αξιολόγηση της χρήσης των ΕΛ που χρησιμοποιούν μαθητές και εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην ΤΕΕ. Σε αυτή τη συνθήκη η διερεύνηση του μέχρι πρόσφατα θολού τοπίου των ΕΛ της αποκτά ιδιαίτερη σημασία στο πεδίο της αξιολόγησης των ΕΛ, καθώς θα προκύψουν απαντήσεις σχετικά με τη συμβολή των ΕΛ στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η ένταξη των ΤΠΕ στη διδασκαλί ...
Η εισαγωγή των ΤΠΕ στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ξεκίνησε ουσιαστικά και οργανωμένα με το πιλοτικό πρόγραμμα Οδυσσέας και ολοκληρώθηκε μέσα από τους 19 άξονες της ενέργειας Οδύσσεια. Με το έργο Ιάσονας το 2008 πραγματοποιήθηκε η προμήθεια εικοσιέξι (26) Εκπαιδευτικών – Επαγγελματικών Λογισμικών (ΕΛ) για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ). Από τότε έως σήμερα η δυναμική των ΤΠΕ διαμορφώνει συνεχώς και καθημερινά το νέο τοπίο των Εκπαιδευτικών Λογισμικών (ΕΛ) που θα χρησιμοποιούνται στην ΤΕΕ λαμβάνοντας υπόψη, είτε άμεσα είτε έμμεσα, τις τρέχουσες τεχνολογικές εξελίξεις. Η παρούσα μελέτη επικεντρώνεται στην αξιολόγηση της χρήσης των ΕΛ που χρησιμοποιούν μαθητές και εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην ΤΕΕ. Σε αυτή τη συνθήκη η διερεύνηση του μέχρι πρόσφατα θολού τοπίου των ΕΛ της αποκτά ιδιαίτερη σημασία στο πεδίο της αξιολόγησης των ΕΛ, καθώς θα προκύψουν απαντήσεις σχετικά με τη συμβολή των ΕΛ στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η ένταξη των ΤΠΕ στη διδασκαλία και μάθηση.Το ερευνητικό πρόβλημα της μελέτης αφορά την αξιολόγηση της χρήσης των ΕΛ της ΤΕΕ από μαθητές και εκπαιδευτικούς με στόχο την καταγραφή των απόψεων τους, οι οποίες αποτελούν τον βασικό ρυθμιστή για τις υπo διαμόρφωση στρατηγικές διδασκαλίας και μάθησης και για τη διαπραγμάτευση προτάσεων που αφορούν την εκπαιδευτική διαδικασία.Η έρευνα αναπτύχθηκε σε δύο αλληλοεξαρτώμενα επίπεδα: α) Στο πρώτο, πιλοτικό επίπεδο, ζητήθηκε από όλους τους εκπαιδευτικούς της ΤΕΕ - εκτός από τους εκπαιδευτικούς της γενικής παιδείας – να αναφέρουν τα ΕΛ που χρησιμοποιούν τακτικά στη διδασκαλία τους. Η ενέργεια αυτή κρίθηκε απαραίτητη καθώς, όπως διαπιστώθηκε, κυριαρχεί ένας σημαντικός βαθμός ελευθερίας σε ό,τι αφορά την επιλογή και χρήση ΕΛ. Συνεπώς η πιλοτική έρευνα κατέγραψε τα ΕΛ που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί στις καθημερινές πρακτικές τους. β) Στο δεύτερο επίπεδο, γνωρίζοντας τα ΕΛ που θα αξιολογηθούν στην κυρίως έρευνα, στη λίστα των αξιολογητών συμπεριλήφθησαν και οι μαθητές, οι οποίοι αξιολόγησαν τα ίδια ΕΛ που αξιολόγησαν οι εκπαιδευτικοί και προέκυψαν από την πιλοτική έρευνα. Ειδικότερα διερευνήθηκαν οι απόψεις και των δύο ομάδων ως προς τη χρήση των ΕΛ του τομέα τους και αν υπάρχει σύμπνοια μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών σε ό,τι αφορά την άποψή τους για τα ΕΛ του τομέας τους.Τα ερευνητικά εργαλεία που αξιοποιήθηκαν ήταν: το πιλοτικό ερωτηματολόγιο των εκπαιδευτικών και δύο ερωτηματολόγια της κυρίως έρευνας που αφορούν τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και τα οποία δίνουν απαντήσεις στα αντίστοιχα ερευνητικά ερωτήματα των ομάδων αυτών. Το δείγμα της πιλοτικής έρευνας αποτέλεσαν οι 133 εκπαιδευτικοί της ΤΕΕ, ενώ της κυρίως έρευνας οι 488 μαθητές και οι 203 Εκπαιδευτικοί αντίστοιχα της ΤΕΕ.Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν τις απόψεις των μαθητών και των εκπαιδευτικών για τα ίδια ΕΛ, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις είναι διαφορετικές. Οι απαντήσεις παρόλο που δεν είναι εύκολο να διατυπωθούν καθώς κάθε τομέας αντιμετωπίζει από διαφορετικό πρίσμα τη χρήση των ΕΛ, αναδεικνύουν τη διαφορετική οπτική που έχουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί για το ίδιο ΕΛ και τους διαφορετικούς τρόπους αξιολόγησης και ιεράρχισης των ΕΛ. Όλοι όμως συμφωνούν στην αναγκαιότητα ύπαρξής τους στη νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα. Παράλληλα και οι δύο ομάδες δηλώνουν τις απαραίτητες προσεγγίσεις που χρειάζεται να γίνουν στην ΤΕΕ, έτσι ώστε να πραγματοποιηθεί η μετάβαση από την απλή χρήση των ΕΛ στη διδακτική αξιοποίηση των ΕΛ μέσα από σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The introduction of ICT in secondary education set off mainly and in a regulated way with the pilot program ODYSSEUS and was completed through the 19 axes of the ODYSSEY action. Within the IASONAS project in 2008, the supply of twenty-six (26) Vocational – Educational Software (VET) for Technical and Vocational Education (TEE) was performed. Since then, the dynamics of ICT continuously and daily paves the way to the new landscape of Educational Software that will be used in the TEE, taking into account, either directly or indirectly, the current technological developments.The present study focuses on the evaluation of the use of Educational Software used by students and teachers of secondary education in TEE. In this context, the investigation of the -until recently cloudy- landscape of Educational Software becomes of special importance in the field of evaluation of Educational Software, as answers will emerge regarding the contribution of Educational Software to the new reality formed ...
The introduction of ICT in secondary education set off mainly and in a regulated way with the pilot program ODYSSEUS and was completed through the 19 axes of the ODYSSEY action. Within the IASONAS project in 2008, the supply of twenty-six (26) Vocational – Educational Software (VET) for Technical and Vocational Education (TEE) was performed. Since then, the dynamics of ICT continuously and daily paves the way to the new landscape of Educational Software that will be used in the TEE, taking into account, either directly or indirectly, the current technological developments.The present study focuses on the evaluation of the use of Educational Software used by students and teachers of secondary education in TEE. In this context, the investigation of the -until recently cloudy- landscape of Educational Software becomes of special importance in the field of evaluation of Educational Software, as answers will emerge regarding the contribution of Educational Software to the new reality formed by the integration of ICT in teaching and learning.The research problem of the study concerns the evaluation of the use of Educational Software by students and teachers in TEE in order to record their views, which are the main regulator for the development of teaching and learning strategies and for the negotiation of proposals regarding the educational process.The research was developed on two interdependent levels: a) In the first, pilot level, all TEE teachers -except for the general education teachers- were asked to report the Educational Software that they regularly use during their teaching. This action was deemed necessary given that, as it was found, a significant degree of freedom prevails in the selection and use of Educational Software. Therefore, the pilot study recorded the Educational Software used by teachers in their daily practices. b) In the second level, given the Educational Software that will be evaluated in the main research, the list of evaluators also included the students, who evaluated the same Educational Software evaluated by the teachers as a result of the pilot study. In particular, the views of both groups regarding the use of Educational Software in their field and whether there is consensus between students and teachers regarding their views on Educational Software in their field were investigated.The research tools that were used comprised: the pilot questionnaire of the teachers and two questionnaires of the main research referring to the students and the teachers respectively, providing answers to the respective research questions of these groups. The sample of the pilot study comprised 133 teachers of TEE, while that of the main research 488 students and 203 Teachers.The results highlight the views of students and teachers about the same Educational Software, which in many cases are different. Although the answers are not easy to formulate, as each sector approaches the use of Educational Software from a different perspective, they highlight the different perspectives that students and teachers have on the same Educational Software, the different ways of evaluating and prioritizing Educational Software. However, everyone agrees in the necessity of their existence icesitythe new educational reality. At the same time, both groups state the necessary approaches that need to be formed in the TEE in order to accomplish the transition from the simple use of Educational Software to its didactic use through modern methods of teaching and learning.
περισσότερα