Περίληψη
Οι στόχοι της διδασκαλίας του μαθήματος της στατιστικής δεν περιορίζονται μόνο στην απόκτηση της γνώσης των φοιτητών, αλλά και στη διαμόρφωση των στάσεων τους απέναντι στο συγκεκριμένο διδακτικό αντικείμενο. Η σπουδαιότητα της μέτρησης και της ερμηνείας των στάσεων των φοιτητών έγκειται στο γεγονός ότι μπορούν να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με την διαδικασία μάθησης της στατιστικής από τους φοιτητές και την αντίστοιχη επίδοσή τους.Σκοπός της έρευνας αυτής ήταν η μελέτη της επίδρασης των στάσεων των φοιτητών/φοιτητριών απέναντι στην στατιστική και του άγχους προς τη στατιστική , στην επίδοσή τους στο συγκεκριμένο μάθημα. Τέθηκε η υπόθεση ότι η επίδοση των φοιτητών στο μάθημα της στατιστικής σχετίζεται με το μαθηματικό τους υπόβαθρο, τις προηγούμενες εμπειρίες στη στατιστική και στις Τ.Π.Ε., την εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία, όπως και με τις στάσεις και το άγχος απέναντι στη στατιστική. Οι συμμετέχοντες ήταν 435 φοιτητές/φοιτήτριες του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Πρ ...
Οι στόχοι της διδασκαλίας του μαθήματος της στατιστικής δεν περιορίζονται μόνο στην απόκτηση της γνώσης των φοιτητών, αλλά και στη διαμόρφωση των στάσεων τους απέναντι στο συγκεκριμένο διδακτικό αντικείμενο. Η σπουδαιότητα της μέτρησης και της ερμηνείας των στάσεων των φοιτητών έγκειται στο γεγονός ότι μπορούν να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με την διαδικασία μάθησης της στατιστικής από τους φοιτητές και την αντίστοιχη επίδοσή τους.Σκοπός της έρευνας αυτής ήταν η μελέτη της επίδρασης των στάσεων των φοιτητών/φοιτητριών απέναντι στην στατιστική και του άγχους προς τη στατιστική , στην επίδοσή τους στο συγκεκριμένο μάθημα. Τέθηκε η υπόθεση ότι η επίδοση των φοιτητών στο μάθημα της στατιστικής σχετίζεται με το μαθηματικό τους υπόβαθρο, τις προηγούμενες εμπειρίες στη στατιστική και στις Τ.Π.Ε., την εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία, όπως και με τις στάσεις και το άγχος απέναντι στη στατιστική. Οι συμμετέχοντες ήταν 435 φοιτητές/φοιτήτριες του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.Για τη μελέτη των στάσεων απέναντι στη στατιστική χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο SATS, το οποίο περιλαμβάνει τέσσερεις συνιστώσες των στάσεων: γνωστική, συναισθηματική, αντιλαμβανόμενη δυσκολία και η αξία της στατιστικής. Η μελέτη του άγχους προς τη στατιστική πραγματοποιήθηκε με τη χρήση του ερωτηματολογίου STARS, το οποίο περιλαμβάνει έξι συνιστώσες του άγχους: αξία στατιστικής, άγχος ερμηνείας αποτελεσμάτων, άγχος μαθήματος και εξετάσεων, αυτοαντίληψη στα μαθηματικά, φόβος για ζήτηση βοήθειας και φόβος διδασκόντων στατιστικής.Οι στάσεις μετρήθηκαν πριν και μετά τη διδασκαλία ενός εισαγωγικού μαθήματος περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής. Το άγχος μετρήθηκε στην αρχή των μαθημάτων. Η επίδοση καταγράφηκε από δύο γραπτά τεστ πολλαπλής επιλογής, το πρώτο από τα οποία αφορούσε στη κατανόηση εννοιών και εφαρμογή στατιστικών μεθόδων με χαρτί και μολύβι, ενώ το δεύτερο συνδεόταν με τη χρήση στατιστικού λογισμικού στην απάντηση ερευνητικών ερωτημάτων.Για την ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν οι τεχνικές της Επιπεβαιωτικής Παραγοντικής Ανάλυσης (CFA) και της ανάλυσης διαδρομών (path analysis) στο πλαίσιο των υποδειγμάτων δομικών εξισώσεων (SEM).Τα ευρήματα της έρευνας αυτής αποσκοπούν να συμβάλλουν στην ψυχομετρική ανάλυση των ιδιοτήτων και στην προβλεπτική εγκυρότητα των εργαλείων μέτρησης των στάσεων και του άγχους προς τη στατιστική SATS και STARS αντίστοιχα, σε Έλληνες φοιτητές. Ο συνδυασμός των αποτελεσμάτων αναδεικνύει τους παράγοντες που δημιουργούν το άγχος των φοιτητών προς τη στατιστική και τον τρόπο, με τον οποίο το άγχος αυτό, μαζί με τις στάσεις απέναντι στη στατιστική, συνδέονται με την εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία και την επίδοση στο μάθημα της στατιστικής.Ορισμένα χρήσιμα παιδαγωγικά θέματα προκύπτουν από την πρόβλεψη της επίδοσης των φοιτητών στο μάθημα της στατιστικής, μέσω της ανάλυσης διαδρομών και των υποδειγμάτων δομικών εξισώσεων. Οι διδάσκοντες της στατιστικής θα έπρεπε να εστιάσουν στο σχεδιασμό διδακτικών παρεμβάσεων, με σκοπό να βοηθήσουν τους φοιτητές να βελτιώσουν τις στάσεις τους και να μειώσουν το άγχος τους απέναντι στη στατιστική, με την υποστήριξη εκπαιδευτικής τεχνολογίας.
περισσότερα
Περίληψη σε άλλη γλώσσα
The goals of teaching statistics are not just limited to the acquisition of knowledge of students, but also in shaping their attitudes toward the specific subject. The importance of measurement and interpretation of the attitudes and anxiety of students is that they can be draw useful conclusions on the statistical learning process by students and their respective performance.The aim of this study was to investigate the impact of Early Childhood Education student's attitudes and anxiety toward statistics on achievement in statistics courses. It was hypothesized that achievement was related to students’ background in mathematics, prior statistical and ICT experience, and involvement in learning process, as well as to attitudes toward statistics and anxiety. Participants were 435 students of the Department of Education and Early Childhood Education of the University of Athens.The study of attitudes toward statistics was conducted by using the SATS questionnaire, which includes four compo ...
The goals of teaching statistics are not just limited to the acquisition of knowledge of students, but also in shaping their attitudes toward the specific subject. The importance of measurement and interpretation of the attitudes and anxiety of students is that they can be draw useful conclusions on the statistical learning process by students and their respective performance.The aim of this study was to investigate the impact of Early Childhood Education student's attitudes and anxiety toward statistics on achievement in statistics courses. It was hypothesized that achievement was related to students’ background in mathematics, prior statistical and ICT experience, and involvement in learning process, as well as to attitudes toward statistics and anxiety. Participants were 435 students of the Department of Education and Early Childhood Education of the University of Athens.The study of attitudes toward statistics was conducted by using the SATS questionnaire, which includes four components of attitudes: cognitive, affective, perceived difficulty and value of statistics. The study of anxiety toward statistics was conducted by using the STARS questionnaire which includes six components of attitudes: worth of statistics, interpretation anxiety, test and class anxiety, computational self-concept, fear of asking for help and fear of statistics teachers.Attitudes were measured before and after teaching an introductory course of descriptive and inductive statistics. Anxiety was measured at the beginning of the course. The course performance was recorded by two written multiple choice tests, the first of which concerned the understanding of concepts and application of statistical methods with paper and pencil, while the second concerned the use of statistical software in answering research questions.Confirmatory Factor Analysis (CFA) and path analysis techniques in the context of Structural Equation Models (SEM) have been used for data analysis.The findings of this study aim at contributing to the psychometric evaluation and predictive validation of the Statistics Anxiety Rating Scale, and the Survey of Attitudes toward Statistics in Greek students. Taken together, the findings pin-point the factors that create anxiety toward statistics and how this anxiety along with attitudes, are linked to students’ engagement in learning process, and achievement in statistics courses.Certain useful pedagogical issues can be derived from the prediction of students’ statistics achievement through the path analysis and structural equation models. Statistics teachers should focus on planning didactic interventions in order to help students in improving their attitudes toward statistics, and reducing their anxiety toward the discipline, with the support of educational technology.
περισσότερα