Η Θεωρία και η πράξη του εξωτερικού μέλους μέσα από τα έντυπα θεωρητικά συγγράμματα του 19ου αιώνα

Περίληψη

Στις αρχές του 19ο αιώνα, ο Χρύσανθος Μαδυτινός εγκαινιάζει ένα μεταρρυθμισμένο είδος βυζαντινής μουσικής σημειογραφίας και ένα νέο ύφος θεωρητικής σκέψης δια του οποίου με αναφορές στους αρχαίους Έλληνες αρμονικούς συγγραφείς προσπαθεί να καταστήσει –όχι χωρίς σφάλματα– μαθηματικώς μετρήσιμα τα περί την φθογγική και ρυθμική ύλη της βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής κυρίως, αλλά και του εξωτερικού μέλους, είδους κοσμικής μουσικής. Παράλληλα, ξεκινά η εποχή των έντυπων μουσικών ελληνορθόδοξων εκκλησιαστικών εκδόσεων. Επίγονοι θεωρητικοί ακολουθούν την θεωρητική σκέψη τού Χρυσάνθου, με περιορισμένη κριτική ματιά, έως ότου η Επιτροπή του 1881 αναδιαμορφώνει τα των φθογγικών σχέσεων με στερεότερα μαθηματικά, ενώ ο Κυριαζίδης το 1909 με πληρέστατο τρόπο παρουσιάζει την ρυθμική ύλη του εξωτερικού μέλους. Κυριότεροι θεωρητικοί του εξωτερικού μέλους αναδεικνύονται κατά τον 19ο αιώνα ο Στέφανος Δομέστιχος και ο Παναγιώτης Κηλτζανίδης, βασιζόμενοι στους προγενέστερους Κυρίλλο Μαρμαρινό και Δημή ...
περισσότερα

Περίληψη σε άλλη γλώσσα

On early XIXth century, Chrysanthos of Madytos proposed a revised version of the Byzantine religious music notation established at his time. Also, he introduced a new theory concept, alluding the ancient Greek harmonic authors, although many of his mathematical calculations are erroneous – precisely, those concerning the intervallic and rhythmical material of liturgical and non liturgical music, a kind of secular music known as exoterikon melos. Early XIXth century is, also, the dawn of printed editions for Greek Orthodox religious music. Less perceptive successors followed the Chrysanthos’ theories, until 1881, when a Patriarchal Committee remodeled the system of pitches relations, using more sound math approaches. Finally, in 1909, Kyriazides mapped out comprehensively the rhythmic material of exoterikon melos. Stephanos Domestichos and Panagiotes Kiltzanides were the greatest XIXth cent. theorists, and their works have been based on previous thesis of Cyrillos Marmarinos and Demetr ...
περισσότερα

Όλα τα τεκμήρια στο ΕΑΔΔ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα.

DOI
10.12681/eadd/35029
Διεύθυνση Handle
http://hdl.handle.net/10442/hedi/35029
ND
35029
Εναλλακτικός τίτλος
Theory and practice of the exoterikon melos as attested in the printed theoritical editions of 19th century
Συγγραφέας
Χατζημιχελάκης, Γεώργιος (Πατρώνυμο: Κωνσταντίνος)
Ημερομηνία
2014
Ίδρυμα
Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Εξεταστική επιτροπή
Γιαννέλος Δημήτριος
Ξανθουδάκης Χαράλαμπος
Μακρής Ευστάθιος
Ζάνος Ιωάννης
Αλεξάνδρου Μαρία
Αποστολόπουλος Θωμάς
Χαψούλας Αναστάσιος
Επιστημονικό πεδίο
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΤέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική)
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και ΤέχνεςΆλλες Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά
Μακάμ; Εξωτερικό μέλος; Βυζαντινή μουσική; Κοσμική – θύραθεν μουσική; Ανατολική μουσική 19ου αιώνα; Χρύσανθος εκ Μαδύτων; Δομέστιχος, Στέφανος; Κηλτζανίδης, Παναγιώτης
Χώρα
Ελλάδα
Γλώσσα
Ελληνικά
Άλλα στοιχεία
674 σ., εικ., πιν., σχημ., γραφ.
Στατιστικά χρήσης
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Αφορά στις μοναδικές επισκέψεις της διδακτορικής διατριβής για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑΤΑ
Αφορά στο άνοιγμα του online αναγνώστη για την χρονική περίοδο 07/2018 - 07/2023.
Πηγή: Google Analytics.
ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΕΙΣ
Αφορά στο σύνολο των μεταφορτώσων του αρχείου της διδακτορικής διατριβής.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
ΧΡΗΣΤΕΣ
Αφορά στους συνδεδεμένους στο σύστημα χρήστες οι οποίοι έχουν αλληλεπιδράσει με τη διδακτορική διατριβή. Ως επί το πλείστον, αφορά τις μεταφορτώσεις.
Πηγή: Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών.
Σχετικές εγγραφές (με βάση τις επισκέψεις των χρηστών)